15.06.2016
Odborné nakladateľstvo RAABE s podporou jednotlivých odborov školstva a Spoločnosti pre predškolskú výchovu Vás pozýva na bezplatné školenie pre učiteľky a riaditeľky materských škôl pod názvom Tvoríme a vymýšľame so Škôlkarom. Prihláste sa čo najskôr! Počet miest je limitovaný.
zdroj:www.skolskyportal.sk
02.06.2016
Otázky a odpovede z pracovného seminára „Školy a školské zariadenia – normy a procedúry spojené so zriaďovaním a prevádzkou“
zdroj:www.minedu.sk
18.03.2016
DOTAZNÍK: Pedagogická diagnostika v MŠ
Vyplniť dotazník môžete tu.
zdroj.www.skolskyportal.sk
14.07.2015
-
Pilotná fáza zavádzania inovovaného ŠVP pre MŠ
- Zdroj:www.statpedu.sk
14.07.2015
Dotácie na rozšírenie kapacít materských škôl - 2. kolo
Konečný termín na predloženie žiadostí (rozhoduje dátum na poštovej pečiatke) podľa zverejnených požiadaviek je utorok 28. júl 2015, do 24.00 h. Všetky informácie o výzve sú zverejnené v zozname dotácií pre oblasť regionálneho školstva.
zdroj:www.minedu.sk
11.06.2015
Materské školy budú inovovaný ŠVP zavádzať do praxe dobrovoľne
13.03.2015
Nový ŠVP pre materské školy
Nový ŠVP posilňuje niektoré oblasti výučby, ako napríklad rozvíjanie logického myslenia či ovládanie geometrických reťazcov. Deti budú v škôlkach taktiež pracovať aj s textom. Oproti predchádzajúcemu dokumentu by mal byť jednoduchší a priateľskejší pre užívateľov.
Štátny vzdelávací program pre materské školy
zdroj:www.minedu.sk
09.12.2014
Nový ŠVP pre materské školy
Nový ŠVP posilňuje niektoré oblasti výučby, ako napríklad rozvíjanie logického myslenia či ovládanie geometrických reťazcov. Deti budú v škôlkach taktiež pracovať aj s textom. Oproti predchádzajúcemu dokumentu by mal byť jednoduchší a priateľskejší pre užívateľov.
zdroj:www.minedu.sk
30.09.2014
Podporte petíciu za nový vzdelávací program pre MŠ!Štátny vzdelávací program pre materské školy nevyhnutne potrebuje zmenu. Potvrdil to aj posledný prieskum Slovenskej komory učiteľov. A od 25. 09. 2014 do 31.10.2014 už prebieha aj Petícia za schválenie nového Štátneho vzdelávacieho programu pre MŠ.
|
|
Aké učebné materiály môžu používať materské školy? Často sa stáva, že riaditeľka škôlky objaví kvalitnú a odborne spracovanú učebnú pomôcku či pracovný zošit pre dieťa, ale neobjedná ho pre škôlku, lebo nie je schválený ministerstvom školstva. Ako má postupovať a čo jej povoľuje alebo nepovoľuje zákon? |
zdroj:www.skolskyportal.sk
28.07.2014
Učitelia v škôlkach chcú jasný štátny vzdelávací program
29.05.214
Malí škôlkari dostali Opatovského na kolená svojimi vedomosťami o mobiloch a tabletoch
Rozprávky OVCE.sk už poznajú aj malí škôlkari. eSlovensko spolu s Metodicko-pedagogickým centrom a Telekomom prináša do 3000 materských škôlok na Slovensku rozprávkovú knihu OVCE.sk 01 Za siedmimi wifinami a siedmimi statusmi.
zdroj:.www.uspesnaskola.sk
13.02.2014
Škôlky sa majú viac priblížiť ku školám
www.skolskyportal.sk
11.02.2014
Materské školy by podľa Čaploviča mali patriť pod rezort školstva
zdroj:www.minedu.sk
4.11.2013
Kreatívne plánovanie v práci riaditeľky materskej školy
Plánovanie je veľmi dôležitým procesom, na základe ktorého vieme zabezpečiť pokrok v pracovných i osobných záležitostiach. Prečo by to však mala byť činnosť nepríjemná a nudná?
23.09.2013
Príprava ročného plánu vnútornej kontroly materskej školy
13.8.2013
-
Bezplatné školenia pre materské školy - posledné voľné miesta
- zdroj:www.skolskyportal.sk
26.02.2013
Ako sa dotkne novelizácia školského zákona materských škôl
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol od svojho schválenia v roku 2008 novelizovaný už šesťkrát. Pre materské školy sú v jeho poslednej novele významné najmä zmeny týkajúce sa § 28.
zdroj:www.skolskyportal.sk
26.02.2013
Voľba členov rady školy v materskej škole
Rada školy je iniciatívnym a poradným samosprávnym orgánom, ktorý presadzuje záujmy detí a rodičov, pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov. Plní funkciu verejnej kontroly, posudzuje a vyjadruje sa k činnosti školy a orgánov miestnej samosprávy.
zdroj:www.skolskyportal.sk
25.10.2012
26.7.2012
zdroj:www.uspesnaskola.sk
24.5.2012
REGISTRUJTE SA!
Registrácia do projektu eTwinning
Prihlásenie do pracovnej plochy projektu
(DESKTOP)
10.5.2012
Roadshow Moderný učiteľ v materskej škole
UPOZORNENIE – ROADSHOW JE ZRUŠENÁ!
Podujatie Roadshow Moderný učiteľ v materskej škole bolo, žiaľ, zrušené. Tieto aktivity sa snažíme zabezpečovať tak, aby boli pre všetkých účastníkov bezplatné. Na Roadshow sa nám nepodarilo získať dostatok prostriedkov, preto sme sa ju rozhodli v plánovanom termíne nerealizovať. V prípade, že stanovíme nový termín podujatia, budeme vás o ňom informovať.
Za pochopenie ďakujeme.
zdroj: https://www.indicia.sk/projekty/materske_skoly/roadshow/
29.3.2012
Správa OECD: Slovensko by malo pomôcť učiteľom v materských školách zlepšovať svoje profesijné zručnosti
Motivácia učiteľov v materských školách k zvyšovaniu svojej kvalifikácie počas celej kariéry a zatraktívnenie tohto povolania pre mladých ľudí, najmä mužov. To sú odporúčania pre Slovenskú republiku, ktoré vyplývajú z aktuálnej správy Siete OECD o vzdelávaní v ranom detstve a starostlivosti. Slovensko požiadalo OECD pri vypracovaní tejto správy zamerať sa na oblasť zvyšovania kvalifikácií a zlepšovania odbornej prípravy a pracovných podmienok (v porovnaní so Švédskom a Fínskom).
Správa OECD Otázka kvality v predškolskom vzdelávaní a starostlivosti: Slovenská republika (Quality Matters in Early Childhood Education and Care: Slovak Republic) konštatuje, že naša krajina by mala rozvíjať predškolskú výchovu a vzdelávanie s využitím svojich silných stránok. Tými sú konkurencieschopné platy (učitelia s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa zarábajú rovnako ako učitelia na 1. stupni ZŠ) a kontinuálne vzdelávanie, ktoré dáva učiteľom možnosť rozvíjať svoje profesijné zručnosti.
Správa odporúča vynaložiť viac úsilia do zatraktívnenia tohto povolania pre mužov. Kým v krajinách OECD majú ženy medzi učiteľmi na predškolskej úrovni zastúpenie na úrovni 95 %, na Slovensku je to až 99,9 %.
Dôležitým je podľa správy aj motivovanie učiteľov, aby pokračovali vo svojom profesijnom rozvoji. Podpora pokrývania nákladov na kontinuálne vzdelávanie, finančná podpora na kompenzovanie straty časti platu z tohto dôvodu, priznávanie voľna na účasť na vzdelávaniach, či zvyšovanie platu patria k podnetom využívaných v mnohých krajinách a mohla by ich zvážiť aj SR.
V materiáli sa taktiež poukazuje na potrebu prehodnotiť kvalifikačné požiadavky na učiteľov v predprimárnom vzdelávaní. Zvýšenie kvalifikácie týchto zamestnancov by bolo podľa správy prínosné.
Viac informácií
Bratislava 29. marec 2012
zdroj:www.minedu.sk
26.3.2012
-
Triedna kniha v materskej škole
- www.skolskyportal.sk
26.3.20012
-
Prijímanie detí na predprimárne vzdelávanie
- zdroj:www.skolskyportal.sk
9.3.2012
Vyhláška MZ SR č. 527/2007 Z. z. a prijímanie detí do materskej školy
9.3.2012
Povinnosti materskej školy pri inšpekcii práce
14.2.2012
6.12.2011
Odporúčame
Zvedavček 2 • 2011/2012
zdroj:www.skolskyportal.sk
11.10.2011
-
Školenia pre materské školy
- zdroj:skolskyportal.sk
23.9.2011
Ako má vyzerať plán výchovno-vzdelávacej činnosti v MŠ?
17.8.2011
Na skládky nie sme krátki! |
„Vedomí si osobnej zodpovednosti každého z nás za stav tejto krajiny, opierajúc sa o vlastné skúsenosti a nadobudnuté poznanie, vedení vierou, že lepšie je zapáliť maličké svetielko, než preklínať tmu, hľadajúc ľudí stále veriacich v dobro, spravodlivosť a pravdu, dúfajúc, že nikto z nás tu nie je sám pre seba, a že život má vyšší zmysel, vyznávajúc filozofiu priamej akcie, hľadáme ľudí, ktorí sa inšpirujú našou cestou.“ Viac |
Materská škola
Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Na predprimárne vzdelávanie v materských školách sa prijíma spravidla dieťa od troch do šiestich rokov jeho veku; výnimočne možno prijať dieťa od dvoch rokov veku. Prednostne sa prijíma dieťa, ktoré dovŕšilo piaty rok veku, dieťa s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a dieťa s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.
Dieťa môže byť do materskej školy prijaté k začiatku školského roka ale aj v priebehu školského roka.
Štátny vzdelávací program, školský vzdelávací program
Výchova a vzdelávanie v materských školách sa uskutočňuje podľa vzdelávacích programov. Vzdelávacími programami sú štátny vzdelávací program a školský vzdelávací program. Dňa 19. júna 2008 gremiálna porada ministra schválila Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie, ktorý je prvým stupňom dvojúrovňového modelu vzdelávacích programov. Je najvyšším platným kurikulárnym dokumentom, ktorý definuje požiadavky (ciele) spoločné pre všetky deti navštevujúce materskú školu. Určuje základné minimum (základné učivo vrátane požadovaných spôsobilostí, ktoré deti majú zvládnuť), ktoré garantuje štát prostredníctvom materskej školy a učiteliek, ktoré spĺňajú podmienky odbornej a pedagogickej spôsobilosti. Je východiskom na vytvorenie školských vzdelávacích programov konkrétnych materských škôl.
V súlade s § 161 ods. 27 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa výchova a vzdelávanie detí v materských školách uskutočňuje podľa školských vzdelávacích programov.
Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie je umiestnený na webovom sídle Štátneho pedagogického ústavu.
-
[ 2 MB ]
-
[ 2 MB ]
S účinnosťou od 1 septembra 2009 sa skončila platnosť Programu výchovy a vzdelávania detí v materských školách, ktorý už nie je základným pedagogickým dokumentom materských škôl, ale bude slúžiť ako učebný zdroj pre pedagogických zamestnancov materských škôl pri tvorbe plánov výchovno-vzdelávacej činnosti.
Program výchovy a vzdelávania detí v materských školách je umiestnený na webovom sídle Štátneho pedagogického ústavu.
Pri práci s deťmi s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a deťmi s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky sa odporúča využívať Rozvíjajúci program výchovy a vzdelávania detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou v materských školách, ktorý je umiestnený na webovom sídle Štátneho pedagogického ústavu.
Pri výchove a vzdelávaní začlenených detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa okrem Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie využívajú aj vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením, ktoré tvoria jeho súčasť. Vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením boli schválené pod číslom CD-2008-18550/39582-1:914 dňa 26. mája 2009.
zdroj: minedu.sk
11.7.
Tvorba plánu práce školy
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
30.6.
Osvedčenia a ďalšie odporúčania pre rok 2011/2012
Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania
2.6.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
30.5.
Pozvánka na okresné metodické združenie pre pedagogických zamestnancov materských škôl
Školský úrad v Humennom a oddelenie školstva MsÚ v Humennom v spolupráci so ŠÚ Ptičie Vás pozýva na okresné metodické združenie pre pedagogických zamestnancov materských škôl, ktoré sa uskutoční v dňoch 9. a 10. 06.2011 v malej zasadačke (č. 3 - prízemie) na Mestskom úrade, Kukorelliho 34 v Humennom.
Lektor: Mgr. Jana Paleschová
Cieľ: Rozvoj profesijných kompetencií v dimenzii: Výchovno-vzdelávacia činnosť - poznať platný ŠVP predprimárneho vzdelávania a ŠkVP, vedieť plánovať výchovno-vzdelávaciu činnosť v súlade s učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu, poznať špecifické ciele učebných osnov školského vzdelávacieho programu a vedieť ich konkretizovať/operacionalizovať v plánoch výchovno-vzdelávacej činnosti v podobe požadovaných/očakávaných výkonov dieťaťa.
Cieľová skupina: učiteľ pre predprimárne vzdelávanie
Program:
08,30 – 09.00 Prezentácia
09,00 - 10,30 (90 min.) Mgr.Jana Paleschová, Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie; Školský vzdelávací program (2 h)
10,45 - 12,15 (90 min.) Mgr.Jana Paleschová, Učebné osnovy - jeho povinné časti a možnosti tvorby učebných osnov; Klasifikácia taxonómií cieľov (2 h)
12.15 - 13.00 obedňajšia prestávka
13.00 - 14.30 (90 min.) Mgr.Jana Paleschová, Plán výchovno-vzdelávacej činnosti; Plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti – operacionalizácia cieľov (2 h)
Svoju účasť (vyberte si jeden deň) potvrďte do 6.6.2011 na tel.č. 057/7880075 alebo skolskyuradnovakova@centrum.sk.
_________________________________________________________________________________________________________________________
26.5.
-
Pomáhame materským školám
______________________________________________________________________________________
- Psychomotorické kompetencieCvičenie pre šikovných predškolákov
Zahraj sa na stavbára a postav domček pomocou obrázkov. - Kognitívne kompetenciePočítanie so Zvedavčekom
Usporiadaj vagóniky od najmenšieho.Aké veľké sú zvieratká?
Usporiadaj zvieratká podľa veľkosti. - Učebné kompetenciePexeso so Zvedavčekom
Ahojte deti, my sme vaši kamaráti Janko a Marienka z pracovného zošita Zvedavček. Zahráte si s nami pexeso? - Informačné kompetencieZvuky zvierat so Zvedavčekom
Janko a Marienka sú zvedaví ako rozprávajú zvieratká. Veď sú predsa zo Zvedavčeka.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________-
Osobný spis dieťaťa
____________________________________________________________________________________
Povinnosti a obmedzenia zamestnancov materskej školy
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
9.5.
|
_____________________________________________________________________________________________________________________________________-
Metodika predprimárneho vzdelávania
Publikáciu vytvoril autorský kolektív, zostavený z odborníkov z praxe a vedecko-výskumných pracovníkov. Je určená predovšetkým pedagogickým kolektívom materských škôl. Metodika predprimárneho vzdelávania po koncepčnej stránke nadväzuje na Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie. Obsahová náplň publikácie reaguje na potreby praxe a rieši rôzne teoretické a odborno-metodické témy predprimárneho vzdelávania. Publikácia bude distribuovaná do všetkých materských škôl na Slovensku, ktoré sú zaradené v sieti škôl a školských zariadení bez ohľadu na zriaďovateľa ako aj na rôzne inštitúcie, ktoré sa zaoberajú riadením materských škôl alebo vzdelávaním pedagógov v materských školách.
Publikácia v pdf formáte.
Uvažujme o predprimárnom vzdelávaní spolu
Článok uverejnený v odborno-metodickom časopise pre materské školy Predškolská výchova č. 4, ktorý mal pozitívny ohlas v pedagogickej praxi. Vymedzuje špecifikum predškolského vzdelávania, zdôrazňuje dôležitosť realizačnej roviny výchovno-vzdelávacej činnosti pre rozvoj osobnosti dieťaťa.
/www.statpedu.sk/
____________________________________________________________________________________________________________________________________
5.5.
Pre pedagógov materských škôl vyšla nová publikácia o metodike vzdelávania
Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) vydal v týchto dňoch odbornú publikáciu pre materské školy pod názvom Metodika predprimárneho vzdelávania, ktorú vytvoril autorský kolektív zostavený z odborníkov z praxe a vedecko-výskumných pracovníkov. Určená je predovšetkým pedagogickým kolektívom materských škôl.
Metodika predprimárneho vzdelávania po koncepčnej stránke nadväzuje na Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie. Svojím obsahom publikácia reaguje na potreby praxe a rieši rôzne teoretické a odborno-metodické témy predškolského vzdelávania.
Distribuovať sa bude do štátnych materských škôl na Slovensku, ako aj do inštitúcií, ktoré sa zaoberajú riadením materských škôl alebo vzdelávaním pedagógov v materských školách. Dostupná bude aj na webovej stránke ŠPÚ www.statpedu.sk.
Bratislava 4. máj 2011
zdroj: minedu.sk
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
26.04.
Orientačný test školskej zrelosti
5.4.
|
|
|
|
Odporúčame:
Aktivity pre deti v materskej škole podľa ISCED 0
21.3.
Pozvánka na celoslovenskú odbornú konferenciu s medzinárodnou účasťou „Pedagogická tvorivosť učiteliek materských škôl - Didaktické možnosti rozvíjania osobnosti dieťaťa v materskej škole“ a 17. Snem Spoločnosti pre predškolskú výchovu
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Cvičenie pre šikovných predškolákov
Aké veľké sú zvieratká? ______________________________________________________________________________________________________________________________________
15.3.
materská škôlka nonstop
___________________________________________________________________________________________________________________________________
8.2.
|
|
Plán organizačného, materiálno-technického a personálneho zabezpečenia výletu v materskej škole |
___________________________________________________________________________________________________________________________________-
Organizovanie súťaže alebo prehliadky v materských školách
Úraz dieťaťa v materskej škole